70 de rețete pentru stat acasă

15 Mar 2020, Cristina Mazilu

Inițial articolul ăsta era să se numească “bucătărie de pandemie”, dar chiar nu-mi venea să dau publish la așa ceva. Sper ca peste ceva (cât mai puțin) timp să revizităm postarea asta atunci când vom avea nevoie de ceva inspirație pentru mesele de acasă, dar fără vreun motiv care să ne oblige să facem asta.

Până să trec la lista cu sugestii pentru zilele acestea care urmează, vreau să îngroș și eu rândurile celor care spun să

nu exagerați cu cumpărăturile excesive

încercați să susțineți business-urile locale și micii antreprenori

să aveți grijă de voi și de cei din jur

Asta pe cât mai scurt.

Cât despre mâncare, în rețetele pe care le pregătim din auto-izolare sau carantină, ingredientele precum ierburile aromatice proaspete se pot inlocui cu ierburi uscate, roșiile proaspete cu roșii uscate sau din conservă, ardeii grași cu ardeii copți, ciupercile proaspete cu cele uscate sau cele congelate ori din conserve.

Legumele congelate sunt inlocuitorul perfect al celor proaspete, când vine vorba de mâncăruri gătite.

Conservele sunt surse bune de hrană, fie că vorbim de legume, gemuri, dulcețuri, leguminoase, sosuri, pateuri, zacuscă, tocane, compoturi sau murături.

Este important să consumi întâi alimentele perisabile, sau să încerci să le prelungești durata de viață cât mai mult posibil.

Spală salata și pune-o în pungi de plastic reutilizabile, închise ermetic

Păstrează pătrunjelul proaspăt spălat la frigider, înfășurat în prosoape de hârtie umezite

Ține cartofii și rădăcinoasele la întuneric și în locuri cu temperaturi mai scăzute

Depozitează fructele foarte coapte la frigider

Vezi ce aliment expira prima data din cămară și foloseste-l pe acela întăi

Când rămâi fără pâine, poți să încerci să îți coci singur, și așa ai ceva timp la dispoziție. Dacă nu ai drojdie, poți încerca irish soda bread cu bicarbonat.

Încercă să nu faci risipă de alimente – din cojile legumelor, din codițele de pătrunjel, sau alte “resturi” pe care în mod normal le arunci, poți face o supă sau bază pentru ciorbe sau tocane

Foloseste cat mai constient si asumat resursele de care dispui. Foloșeste mai multe prosoape de bucatarie textile decât de hârtie, nu face risipă de apă, nu lăsa mâncarea să strice, refolosește tot ce poți.

Nu exagera cumpărând prea multe dulcuri și snacks-uri – poți face clătite, popcorn, chipsuri sau poți mânca compoturi și gemuri. Aș vrea să cred că după această perioadă n-o să ne rostogolim afară din case :-))))

Dar să începem cu rețetele – întâi cele din legume proaspete, pentru că sunt printre cele mai perisabile.

Rețete cu legume

Baba ganoush de dovlecel

Se păstrează bine de pe-o zi pe alta și poți improviza toppinguri și cu alte ingrediente pe care le ai prin casă.

Broccoli cu sos de tahina

Simplu de făcut și, în funcție de cât de foame îți e, o porție poate fi considerată salată, garnitură sau fel principal. Important e ca în momente din astea să fii flexibil și să te adaptezi :-)))

Frittata persană cu verdețuri

Dacă pașii descriși în rețetă ți se par complicați – mixează toate ingredientele într-un blender (adică ouăle, ierburile aromatice, ceapa, făina, iaurtul), apoi transferă într-o tavă și adaugă nucile și merișoarele. De fapt poate fi simplu 😜

Salată de morcovi cu pătrunjel, chimion și susan

E foarte bună simplă, dar și îndesată în sandwich-uri și wrap-uri.

Salată de țelină cu măr și quinoa

E consistentă, dar totuși light & healthy. Quinoa e o proteină completă, care conține toți cei 8 amino-acizi esențiali, plus fibre, fosfor, magneziu și fier. Ba mai e și gluten-free și usoară de digerat. Deci ceva bun, se pare. Cât despre combinația de măr + țelină – it’s a classic.

Rețete cu ingrediente din cămară

Tocană de linte cu ardei copți

Poate că toamna este sezonul potrivit al tocanelor, dar cred că acum cu toții avem nevoie de niște comfort food.


Cum să faci tahina acasă

Destul de simplu, dacă ai niște susan și un blender.

Quinoa cu caise uscate și semințe de pin

Ai nevoie de doar câteva ingrediente și poți cu ușurință improviza adăugând ce mai ai tu la îndemână.

Salată de năut cu ceapă și sumac

Aici poți adăuga orice alte legume proaspete dorești, pentru că – în final – e o salată cu ce ai la îndemână.

Tocană picantă de rădăcinoase și linte

Un bol cu mâncare caldă, un pic cremoasă, un pic (mai mult?!) spicy, care să fie ca o îmbrățișare lungă și strânsă. Cu toții avem nevoie de asta.


Mujaddara – mâncare de linte cu orez și ceapă crocantă

Tocmai când credeai că lintea și orezul încep să te plictisească… zbang! Surpriză!

Salată de quinoa cu avocado

Sau, mai bine zis – salată de quinoa cu cei mai găsești prin frigider.

Tocană mexicană de pui cu fasole roșie și orez

Dacă chili con carne și pulled pork ar fi făcut un copil cu o găina, probabil că ar fi ieșit ceva în genul ăsta.


Humus cu sos de mentă și pătrunjel, rodii și lipii crocante

Sigur, poți sări peste sos, dar rețeta asta de humus goes a long way, fie că-l mănânci ca atare, fie că-l combini în sandwichuri.

Salată de quinoa cu fasole

Durează maxim 20 de minute să o pregătești, e vegană, gluten free, light & healthy și toate alea.


Cum să faci unt de migdale

Super simplu dacă ai un blender puternic.

Salată cu năut copt, tahina și roșii

Pentru când te-ai săturat și de humus…

Linte cu bacon și muștar Dijon

Super simplu și foarte sațios.

Rețete de supe

Supă de linte cu chorizo

Sigur că în lipsă de chorizo poți folosi orice alt cârnat găsești prin frigider sau congelator.

Supă cremă de cartofi cu mazăre și mentă

E gata repede și ai nevoie de doar câteva ingrediente.

Supă de roșii

Asta e ediția de extra-sezon, în care folosești una dintre conservele de roșii pe care probabil că o ai deja prin casă.

Supă de legume coapte și linte verde

E gata în 40 de minute, e hrănitoare și se bazează pe ingrediente necostisitoare.

Supă cremă de conopidă cu harissa și nuci

Fă rețeta în jumătate din cantitatea ei, și restul de conopidă folosește-l pentru alte rețete cum ar fi cele de aici.

Supă minestrone

Adică una în care poți arunca cam tot ce-ți cade-n mână. Plus paste!

Supă cremă de țelină cu chorizo și chives

4-6 porții, gata în 25 de minute

Supă de morcovi cu linte, aromată cu garam masala

E și sățioasă, și super aromată, plus că dacă presari niște migdale deasupra devine absolut minunată.

Supă cremă de mazăre

Rețeta e simplă, se face cu mazăre congelată, dar articolul include și 10 twists care o pot face mult mai interesantă.

Supă cremă de păstârnac copt

Asta e supa mea preferată. Sper că e suficient de convigătoare această propoziție.

Rețete cu paste

Paste cu broccoli și gremolata de lămâie și pătrunjel

E gata în vreo 20 de minute și pastele sunt foarte bune și reci, așa că poți păstra câteva porții pentru mai târziu sau pentru a doua zi.

Paste cu creveți și ierburi aromatice

Dacă ai o pungă de creveți în congelator, asta poate fi o idee bună, chiar dacă ierburile aromatice s-ar putea să-ți lipsească (nici eu nu am pic de pătrunjel prin casă 🤦🏻‍♀️)

Salată de paste cu sfeclă și ierburi aromatice

Pe lângă sfeclă, feel free să adaugi și alte legume la toată treaba.

Paste siciliene cu sardine și broccoli

Uite o variantă bună pentru a integra și conserva aia de sardine 😉

Spaghetti & Meatballs

Încerc să mă abțin de la orice referință Lady & the Tramp related, da’ să știți că mi-e foarte greu :-)))

Penne siciliene cu ton

La fel cum spuneam și la pastele cu sardine, doar că replace cu conserva de ton 😋

Sanwich-uri și wrap-uri

4 idei de sandwich-uri cu ton

Adică fix cu conservele alea cu care ne-am săturat să facem salate (cu toate că găsești aici și niște idei de salate mișto)

10 tartine cu avocado

Dacă, desigur, s-a copt avocado :-))

Alte 10 tartine cu avocado

Asta dacă ai fost hapsân și ai cumpărat un sac de avocado.

Sandwich cu prosciutto, rucola, parmezan și roșii uscate

Nici nu trebuie să mai intrați pe rețetă, vă prindeți din titlu și din poză.

Sandwich de vită cu sos crocant și picant

Unul dintre preferatele mele

Sandwich cu ceafă de porc crud-uscată și dulceață de ardei iute

O ocazie bună pentru a folosi humusul și salata de morcovi de care ziceam mai sus

Rețete la cuptor

Quiche cu brânză și ceapă roșie caramelizată

Aici poți interpreta rețeta cu orice brânză găsești prin frigider.

Cartofi dulci cu topping crocant și sos de iaurt

Sau poți folosi dovleac în loc de cartof dulce, dar sunt sigură că rețeta asta se potrivește și cu multe alte legume coapte.

Curry vegan de conopidă

Conopidă sau alte legume, desigur.

Scones cu feta, măsline și roșii uscate

Cât să te ducă cu gândul la Mediterana.

Conopidă cu sos de muștar Dijon

E un fel în care poți incorpora foarte multe leftovers.

Tocană de legume la cuptor cu năut

Iar aici poți incorpora toate legumele care sunt pe cale să ți se strice în frigider.

Pizza în 4 pași simpli

Cu toate că dacă există în orașul tău un loc cu pizza care-ți place, aș recomanda ca în acest moment să susții pe cât poți micile afaceri locale.

Friptură de conopidă cu sos de roșii și capere

Pentru rețeta asta vei folosi mijlocul conopidei. Cu restul poți pregăti alte rețete ;-)

Somon în crustă de harissa cu cuscus

În loc de harissa poți folosi o glazură făcută cu un alt sos de ardei iute pe care-l ai prin casă.

Tortilla de cartofi cu mazăre

Sau o poți încerca și pe cea simplă, fără mazăre. Sau poți adăuga și alte ingrediente.

Rețete la tigaie

Dovlecei cu roșii cherry și ierburi aromatice

Gata in maxim 15 minute. Cu toate că nu știu unde ne-am grăbi zilele astea.

Pulpe de pui lipicioase cu five spice și susan

Care ar merge bine și cu niște orez lângă.

Kisir

Adică unul dintre felurile mele de mâncare preferate.

Cele mai bune piureuri

În viziunea mea, desigur. Dar eu zic c-or să vă placă și vouă.

Stir fry de legume cu tofu

Vegan și rapid – adică 15 minute și se pretează la mai orice legume ai la îndemână. Și poți adăuga orez sau noodles, desigur.

Tocană de creveți cu năut

Rețeta asta bifează atât creveții pe care ai putea să-i ai în congelator, cât și conserva de năut din dulap sau cămară. Și dacă nu ai creveți, poate găsești niște pui sau cârnați, și merge la fel de bine.

Morcovi la tigaie cu oțet de vin alb și cuișoare

Pentru că se întâmplă să găsești morcovi rătăciți prin cutia de legume și nu poți să faci carrot cake chiar în fiecare zi.

Ciuperci cu scorțișoară și cimbru

Cimbrul nu e nevoie să fie proaspăt, poți să gătești și cu cel uscat.

Stir fry de morcovi cu năut

Aici pot fi incluse și diverse resturi de pui copt sau asemenea rămase de la vreo masă anterioară – cum s-a întâmplat aici.

Deserturi din puține ingrediente

Biscotti cu fructe confiate

Ce e bine la rețeta asta este că acești biscotti rezistă foarte mult timp

Clătite 1-2-3

Pe astea le-am făcut și eu ieri și am și dovada video pe Instagram.

Crumble de mere cu nuci și migdale

Pentru când n-ai timp și chef să te complici cu o plăcintă

Fursecuri cu gem

The simple things ❤️

sau, desigur – alte fursecuri cu gem

Plăcintă cu mere

Pentru când te-ai săturat de crumble-ul de mai sus

Crostata cu gem de smochine

Sau orice alt gem ai în casă.

Biscuiți cu ovăz și fructe confiate

Și aceștia se vor păstra bine mult timp.

Energy balls

Și ceva pentru vegani :-)

Biscuiți cu mălai

Pentru că, serios – câtă mămăligă aveai de gând să faci cu tot mălaiul ăla?

Fursecuri simple cu unt

Poți congela aluatul și apoi coace pe parcurs, de fiecare dată când ți-e poftă. Și poți adăuga fructe confiate sau alune ori nuci.

___

Cam atât deocamdată de pe aici. Postez pe Facebook, dar mai ales pe Instagram ce mai gătesc și ce alte tâmpenii mai fac zilele astea. Încerc să îmi păstrez echilibrul și sănătatea atât fizică, cât și mentală, ceea ce sper că faceți și voi.

Încă o dată – aveți grijă de familie, prieteni și de voi. Și de toți cei cu care intrați în contact.

Fiți blânzi cu voi, dar și cu cei din jur.

Dacă mergeți la cumpărături, dacă comandați mâncare – nu uitați să le zâmbiți celor care vă servesc, și ei sunt un fel de eroi ai acestui moment.

Susțineți pe cât puteți business-urile locale – suntem (că și eu mă număr aici) în prima linie.

Informați-vă doar din surse oficiale.

Încercați pe cât posibil să nu vă lăsați pradă panicii. Faceți planuri cu calm.

Aveți grijă unii de alții.

Eu o să încerc să revin și cu noi rețete și pe blog. Și aștept să ieșim din pandemie și să vină The Roarin Twenties 💃🏻🎉

S-AR PUTEA SĂ-ȚI MAI PLACĂ
Comentarii (5)
  1. […] de retete pentru stat acasa de la Mazilique usor de preparat dar foarte […]

  2. Andra says:

    Si dupa ce trece isteria, tot asa constient si responsabil sa folosim resursele! Tare frumos ai scris! <3
    Eu as fi adaugat si "Inchideti apa la dus in timp ce va sapuniti/spalati dintii" dar eu sunt lulu.

  3. Cristiana says:

    Buna, Mazi. Excelent ca de obicei. Multumesc frumos pentru articol. Site-ul tau este minunat si avem de unde alege :) Multa sanatate. Mereu am apreciat la tine faptul ca ne inveti despre cum sa evitam risipa alimentara. In plus, fiind si eu pasionata de arta culinara, am invatat multe de la tine despre noi ingrediente/condimente.

  4. […] Over 70 cooking recipes from Mazilique Studio. […]

Comenteaza
Follow on Instagram